25 april, 2010

Hva er det vi egentlig leter etter?


Tid for en enda ny bokanmeldelse! Denne gangen er det "Leter etter Gud vet hva" av Donald Miller. Det er kjekt å ha god tid til å lese bøker som ikke er pensum, og som jeg merker gir meg noe.

Jeg håper virkelig det kommer en forfatter av Donald Miller-typen fra Norge i fremtiden. Grunnen til dette er at Miller skriver veldig godt og direkte om den amerikanske kulturen, og hvordan den påvirker, og samtidig hvilke problemer det får for å forstå kjernen av kr.dom. Dette høres veldig kjedelig ut, men det er faktisk utrolig bra. Jeg tror at vi trenger noen som også gjør det med den norske kulturen. Imellomtiden fungerer boken til Miller veldig godt, siden vi også er påvirket av amerikansk kultur. Men nok om det vanskelige "kulturordet".
Boken er veldig lettlest, og på 230 sider. Han skriver litt som Erlend Loe, men ikke så irriterende setninger ;)

Det Miller tar utgangspunkt i, (og som jeg sitter igjen med) er livbåtteorien. Det er som om hele verden er ombord i en livbåt, og alle oss må holde taler og vise hvorfor vi er de som ikke burde kastes av båten. Dette ser vi også igjen i realityserier som skal stemme ut folk som de ikke liker. Vi er så utrolig opptatt av at andre skal se opp til oss, og at vi skal være viktige personer. Personer som er slik at det ikke er det samme om vi lever eller ikke. Målet er å stige lengst mulig opp på rangstigen, og være viktigst mulig.
Dette er noe som gjennomsyrer hele måten vi tenker på, og som er utrolig slitsomt og tungvindt. Hva skal vi gjøre når vi virkelig har jobbet for noe, og så er det helt forsvunnet i løpet av 2-3 år? Da må vi jo begynne helt på nytt igjen.
Det er håp: Dette er ikke noe som trenger å være sånn. Så hvordan kan vi komme oss ut av dette? Det er her Miller tar utgangspunkt i Jesus, og viser at Jesus var stikk motsatt av livbåtteorien som var i bruk på Jesu tid. Jesus brydde seg om folk, uavhengig av om de var høyt oppe eller langt nede på rangstigen. Og det tror jeg vi også er kalt til.
Det er her problemet dukker opp: Hvis vi skal gi blaffen i rangstigen, hvordan kan vi da sikre vår egen verdi? Det går liksom ikke an å ta avstand fra det systemet som skal gi oss verdi, for da får vi også problemer
Løsningen høres kanskje enkel ut, men det er å søke Gud, og la Gud være den som bekrefter oss. Det er så utrolig enkelt å si, men så veldig vanskelig å gjennomføre. Grunnen er at det ikke er vi som kan gjøre det, men vi er avhengig av at det er Gud som gjør det. Vi er avhgngig av å slippe vår posisjon i livbåten, og kjenne at det faktisk er Gud som bærer oss. Og for å være helt ærlig, tror jeg ikke det finnes en løsning på dette problemet som ikke innebærer Gud.

Avslutningskapittelet i denne boken er noe som jeg tror jeg kommer til å vende tilbake til gang på gang. Miller tar utgangspunkt i kjærlighetsfortellingen til Romeo og Julie, og forteller oss at dette egentlig har skjulte teologiske tanker om hvordan Jesus forholder seg til kirken. Det er ikke slik at Gud bare bekrefter oss, men Han ønsker en romanse. Han ønsker å bekrefte oss gang på gang på gang. Tenk for en bekreftelse å kunne være i et romantisk forhold med den største i hele universet. Det er ganske mye større enn det vi egentlig lengter etter, og det tar ihvertfall tid for meg å skjønne at det faktisk er sant.
Samtidig sitter jeg igjen med den tanken at sann kjærlighet koster. Kanskje kommer det mer om det på bloggen etterhvert. Jeg tror det er slik fordi vi er så utrolig flinke til å snakke om hvordan vi elsker hverandre. Likevel blir det ikke helt sant hvis vi ikke lever det, og viser at dette faktisk er noe vi mener. I et forhold mellom mann og kvinne, blir det også slik at det koster. En må legge fra seg tanken om å finne en bedre halvdel på neste hjørne når en allerede er i et forhold. Og jeg tror at et slikt forhold til Gud også vil koste, fordi vi må legge fra oss livbåten og rangstigen, og det som gir oss verdi, og hoppe på Jesus alene. Det er en prosess jeg er midt inne i, og som jeg merker at koster. Likevel tror jeg at resultatet på den andre siden er så til de grader bedre. Jeg gleder meg til å se hva som kommer!

Boken er herved anbefalt! Håper det kommer en norsk Donald Miller snart!

Ingen kommentarer: