25 februar, 2007

Gå i tro...

Av og til er det godt med alt som er ferdig, selv om prosessene også har vært veldig brae. Sånn er det når Gå i tro (Studentkonferanse i Bergen, arrangert av laget) er ferdig. Det har vært en bra konferanse, men det er stamtidig også godt å legge den bak seg, og kunne slappe av igjen, speielt nå når det er ferie, herlig.

Det som var høydepunktet, var talen til Peter Halldorf på lørdagen, en pinsepastor fra Sverige, som tydelig hadde latt skjegget vokse. Temaet var "søk Gud, men spør ikke hvor han bor". Må si at jeg smilte litt av tittelen, men det som kom var bare utrolig bra, og følte det talte rett inn til meg. Var litt deppa, fordi gå i tro-prosjektet stort sett ble et soloprosjekt (som forteller meg hvor viktig det er å inkludere folk), og fordi jeg følte meg veldig angrepet.

Siden talen var så utrolig bra, gjengir jeg noen av notatene mine (Angrer på at jeg ikke tok med mikrofon):

Han snakket om at den eneste måten en kunne lære å følge Jesus, var gjennom andre mennesker, men ingen kan kalle seg en "åndelig veiviser", det finnes bare en, og det er den hellige ånd.
Den som er bebodd av ånden, viser Jesu ansikt og er en åndelig veiviser (Hebr 13,7-8)

Han anbefalte alle å finne en veiviser, en som kan lytte og be med oss (mentor).
Så hvor finne en veiviser?
-Be
-Lete (ikke nødvendigvis i offentligheten, men heller i det skjulte)
- Lete etter en som har gått foran på veien

For kristendommen er ikke en skriftreligion, en kan ikke lære alt ved å lese, en må leve

En åndelig veisviser taler ikke om livet, de taler livet.
Han/hun sier ikke noe nytt, men sier tingene slik at vi hører etter

Så hvordan går en veien for å øke vennskapet med Jesus?
1. Prøv ikke å forstå Gud med tanken, han kan kun forståes med kjærlighet
2. Søk Gud og spør ikke hvor han bor: Gud er her og overalt. Bønn er at VI blir nærværende
3. Praktiser åndelig lesning. Les mindre enn et kap om dagen, helst et avsnitt. Les langsomt, om og om igjen. For bokstaven er en kledning, som skjuler det som er under.
Fornyelse handler ikke om då få noe nytt, men også å trenge dypere inn i det en har


Og jeg følte meg truffet. Skal nå prøve å følge rådene, og lese 1 avsnitt om dagen. Gleder meg...

2 kommentarer:

Ingar T. Hauge sa...

Jeg vet ikke helt om jeg var helt enig i alle utredningene til Mr. Peter. Særlig de tre siste rådene han gav var ikke så veldig gode, etter min mening, men det var vel heller forklaringene på de tre punktene jeg var uenig i.

For øvrig var Indremisjonen og NLM også med på å arrangere Gå I Tro.

larsk sa...

Ser at jeg har glemt å svare på denne. Hva er du uenig i? Jeg må si at jeg synes rådene var veldig gode

1. Ofte synes jeg at ting blir altfor intellektuelt, for det det egentlig handler om er jo vennskapet med Gud, er det ikke?
2. Hvis vi begynner å analysere hvor vi kan finne Gud, tror jeg også vi har gått feil
3. Dette funker utrolig godt. Jeg har ihvertfall opplevd at hvis en leser for mye om gangen, kommer en ikke inn i teksten

Hva tenkte du på ingar?