02 mai, 2008

God morgen!

Og nei: Jeg har ikke stått opp akkurat nå.

Det begynner å bli en stund siden forrige blogginnlegg, og det er på tide med et nytt. Det går mye i musikk for tiden, og har faktisk blitt 3 nye album siden sist:
Delirious? - Kingdom of comfort
Hillsong - The iheart revolution
Starfield - I will go
De ble kjøpt til den nette sum av 245 kr på www.amazon.com og kom bare etter 14 dager! Hadde jeg kjøpt de i Norge, ville det kostet 597 kr, så da sparte jeg 352 kr. Fornøyd med det

Det eneste som er problemet, er at stereoanlegget er nede for tiden. Jeg fikk nemlig "varmekabler" i badet for en stund siden, som bare ble varmere og varmere. Det jeg ikke visste, var at det var en varmtvannslekasje 15-20 cm under badet mitt. Dette måtte jo da graves opp, og jeg bor da på en annen hybel 200 m fra den "vanlige" hybelen. Litt stress å ha kjøkken på et sted, og rommet på et annet, men sånn er livet av og til. Nå er de ferdig med reparasjonen, men det er fremdeles mye fuktighet (fordi betongen er våt av lekasjen, og det fordamper), så håper problemet kan fikses, og jeg kan flytte inn der til uken igjen.

Ellers går mye tid på skolen og på imi. På skolen har jeg kommet inn i verdens beste kollokviegruppe, som går igjennom alt pensum, og da blir det mye lesing i tillegg til kollokvien, men en må jo lære pensum (derfor jeg er her). Gleder meg til å bli ferdig med siste eksamen 4.juni.
På IMI går det en del i visjonsprosess og administrasjon/organisering for ungdomsarbeidet, og dette er utrolig kjekt! Gleder meg mye til å komme i jobb, og kunne gjøre sånne ting på heltid. Blir nok noen år til drømmen går i oppfyllelse, men tenker at det er et godt tegn å glede seg til å komme i jobb!

Var heldig å få holde andakten der forrige fredag, og snakket om noe som jeg tror er utrolig viktig, nemlig å lese i Bibelen, og hvordan en skal gjøre det. Har en følelse av at vi i Norge idag glemmer å komme til kilden for hva vi egentlig tror på, bibelen. Og hvorfor skal vi lese i bibelen?
Kan nevne to eksempler:
Sal 1,1-3:
Salig er den som ikke følger
ugudelige menneskers råd
og ikke slår inn på synderes vei
eller sitter sammen med spottere,
2 men har sin glede i Herrens lov
og grunner på den dag og natt.
3 Han er lik et tre,
plantet ved bekker med rennende vann:
det gir sin frukt i rette tid,
og løvet visner ikke på det.
Alt det han gjør, skal lykkes for ham.

Herrens lov = bibelen

Jos 1,8:
"
Du skal alltid ha denne loven på tungen og grunne på den både dag og natt, så du legger vinn på å leve etter alt det som er skrevet i lovboken. Da skal du ha hell med deg hvor du ferdes, og alt skal lykkes for deg."

Hvordan kan vi gjøre dette i praksis? Hvordan kan vi begynne å bruke bibelen mer aktivt, og gjøre det som står der?
Hva mener du?

4 kommentarer:

Elling sa...

Støtter engasjementet for å søke kilden, Lasse. En ting jeg tenker på for tiden er det å bli værende i en tekst til jeg har fått noe ut av den. Tror kanskje at vi litt for ofte bare leser en tekst - så kan vi krysse av på lista - og så går vi videre til ny tekst neste dag, uten å egentlig ha trengt noe videre inn i det som står der..

Trond Westby sa...

Ikke dumt og utvide cd kolleksjonen :) bra cder det der!
Amazon er genialt. Jeg har nettop bestilt septuaginta der. :) Det er det går i her om dagen ;)

Anonym sa...

Tidenes beste kollokviegruppe? Uten meg? Nja, skeptisk:)

larsk sa...

amen elling! Tror det ikke er dumt å lese flere ganger! Som Halldorf sier: Fornyelse betyr ikke bare å få noe nytt, men å gå dypere i det en allerede har.


Ole: Lenge siden :P
du ble jo invitert inn i gruppen da, så du har gått glipp av noe!
Snakkes vi imorgen?