24 august, 2008

Tanker om ting II

Ja, da var det på'an igjen med bloggskriving. Har vært på fest på Jernalderveien(der jeg bodde ifjor) idag, og det var kjekt å være tilbake! Så var det noe som slo meg på veien hjem igjen, som jeg har tenkt litt på i det siste:

Det er stor forskjell mellom ordene "være" og "gjøre". Med "være" trenger du ikke å være så mye for å tilfredsstille "være". Mens "gjøre" er mer stress. En må liksom gjøre ting for å bli godtatt osv. Sikkert spennende med grammatikk,m en hva betyr dette?

Det som slo meg var at Gud er "være" og ikke "gjøre". Vi trenger ikke å gjøre masse ting, og gjøre de rette tingene for å bli godtatt hos Gud. Vi blir ikke mer godtatt hos Gud hvis vi holder alle budene og gjør alt det som blir forventet av oss (selv om synd ikke er bra for oss), men Gud har kalt oss til å være, til å henge, til å slappe av med Ham. Det er han som har tilfredsstilt de kravene som er satt til oss. Vi trenger egentlig kun å si ja til at Han skal få gjøre greiene sine. Og når jeg så denne sannheten for et par år siden, kunne jeg senke skuldrene! Jeg trengte ikke å prestere for å bli elsket av Gud (Gud digger oss faktisk!) Jeg kunne hvile i det. Det er avslappende i en stressende hverdag

Jeg har også hørt på sangen "All we need" fra Starfield, som minner meg igjen og igjen på at "we are made for more", og som sangens tittel viser, så tror jeg vi får det vi trenger for å leve for mer, gjennom Gud

Tør vi å slippe til Gud for å gjøre greiene sine?

1 kommentar:

Marit sa...

Hehe, den der være og ikke gjøre greia minna meg på enn blogpost jeg hadde i vinter. Eller rettere sagt kommentarene på den...

http://pianisten.blogspot.com/2008/01/frustrert-student.html