19 november, 2007

Regn i Bergen

Nå har jeg bodd utenfor Bergen i 3 mnd, og det har vært interessant. Har møtt på temmelig amnge fordommer mot Bergen og bergensere (spesielt fra de som har vært i Bergen mindre enn 5 ganger), og opplevd at jeg selv har blitt en større Bergenspatriot enn jeg var for 3 mnd siden.
Kan illustrere det med noe som skjedde for litt over en uke siden. Jeg dro til frisøren for å få klippet meg, og kom i snakk med frisørdamen. Da hun fant ut at jeg var fra Bergen, og prestestudent fikk jeg følelsen av at det ikke kunne bli verre :P Som regel er det ganske morsomt.

Tingne jeg tenkte å skrive om, var Marit sin kommentar på bloggen min, om at det gikk mot en ny nedbørsrekord i Bergen. Det jeg merker at folk utenfor Bergen tror, er at det regner der hver dag hele året. Det er temmelig feil. Temmelig feil. Bergen har en del nedbørsdager, men det som er så fint med den byen er at med en gang det blir sol, så glemmer en at det har regnet, nettopp fordi byen er så fiin ;) Det går heller ikke an å følge med på værstatistikkene, for de sjekker himmelen 3-4 ganger om dagen, og hvis det er en liten sky, så blir det ikke regnet som en penværsdag (etter det jeg har forstått). Kan være en utrolig fin dag, selv om det er skyer.
Likevel må vi betale litt for at byen er flott, og har mange fjell (som det skal være i NÆRHETEN av en by). Men det er verd det. Legg merke til at det ikke er flere nedbørsdøgn enn normalt, men mer nedbør pr døgn. Legger ved et bilde av utsiktenf ra soverommet mitt i Bergen, og det skal sies at hverken været eller fjellene er manipulert;)

Jeg dro hjem fra Bergen etter en flott helg, både med besøk på NL, hengetid med kompiser og familie, og mye annet kjekt. Da vi dro fra Bergen var det opphold. Da vi kom forbi Stord, var det opphold. Da vi kom til grensen for Rogaland Fylkeskommune, fra Etne kommune og til Vindafjord kommune, DA begynte det å regne;) Så vekslet det litt, og det begynte å regne skikkelig da vi kom over til Mortavika, og så regnet det hele veien inn til Stavanger. Tilfeldig? Neppe. Er det ikke rart hvordan det er de som kritiserer hardest, som har noe å skjule?

Ingen kommentarer: