03 november, 2007

TV2

Jeg har tenkt en del på oppropet mot de syv dødsyndene som jeg postet her i går, og funnet ut av en veldig viktig ting: Det er ikke vår jobb som kristne å forsvare Gud. Gud klarer utmerket godt å forsvare segselv, vi trenger ikke å hjelpe til med å holde ham i live. Dette er noe av det jeg leser om nå, i boken "Veiviseren" av Magnus Malm.

Jeg skal også helt ærlig innrømme at jeg ikke har sett det første programmet i denne serien, og at jeg dermed tar konklusjoner basert på hva jeg har hørt og lest. Jeg her også hørt at det er debatt blant kristne om det er positivt eller ikke (Feks her). Noen mener det er en gavepakke, der en endelig får satt synd på dagsorden. Andre mener det er mye blasfemi idet, og det kan jeg tenke meg til ut ifra at det er Schau som står bak det.

Vi må også huske på hva TV2 gjorde "forrige gang", da Jespersen brente bibler. Det er greit nok med ytringsfrihet og divers, men hvorfor skal TV2 alltid "hakke" på kristne, og la humoren gå ut over andre?

Misforstå meg rett: Jeg er glad for at synd blir satt på dagsorden, og synd vil aldri se fint ut på TV, men hvorfor skal de hakke på kr.dommen samtidig? Hva vil de tjene på det?

Jeg leste en artikkel i det siste Åpne Dører-bladet, som skrev at kristne i Norge sannsynligvis ville møte på økt motstand fremover, og jeg tror vi bare ser forsmaken på det.

Samtridig vil jeg benytte sjansen til å si at dødsynder er en katolsk tradisjon, og i bibelen står følgende:
"for alle har syndet, og de har ingen del i Guds herlighet" (Rom 3,23)
Så uansett om viprøver å gjennomføre alle 7 dødssyndene, eller har gjort en gal ting, så har vi syndet. Og når vi har syndet har vi ikke sjans. Vi er dødsdømt.
Håpet er der allerede i neste vers:

"Men ufortjent og av hans nåde blir de erklært rettferdige på grunn av forløsningen i Kristus Jesus"(v.24)

Jesus kan tilgi syndene våre gjennom frelsen. Det som er veldig interessant er at serien til TV2 har 8 programmer: 7 om dødssynder, og det siste om frelse. Jeg merker at jeg har lyst til å se det siste programmet, og se hva konklusjonen hans blir. For uten frelse er vi sjanseløse mot synden

Konklusjon om oppropet: Jeg oppfordrer fremdeles folk til å skrive under. Ikke for å forsvare Gud, men fordi jeg ser ikke poenget til tv2, med hakking. Det er unødvenidg, og det går fint an å sette fokus på synd på en "bedre" måte..

Så får jeg vende tilbake til eksamenslesing, og brent grøt..

Hvis du vil lese et blogginnlegg fra en som har sett programmene, kan dette innlegget anbefales!


2 kommentarer:

Ingar T. Hauge sa...

Når det gjelder denne saken her har jeg stilt meg forholdsvis død til den. Schau liker jeg uansett ikke, så jeg ser ikke noen grunn til å se programmet hans denne gangen heller.

Les for øvrig Espen Ottosens uttalelse om programmet i Vårt Land (søk på nettsiden).

Marit sa...

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=184009

Ville bare si det;)