16 januar, 2007

Lettere sagt enn gjort

Nå for tiden leser jeg ett kap om dagen i bibelen, veldig interesant det. Har lest ferdig paulus sine brev + lukas, og lurte på hvilken bok jeg skulle velge idag.Jeg er en gjøre-type, litt utlåmodig av meg, og etter å ha hatt en lang bok, ville jeg ha en kort bok. Valget falt på Jakob. Det har seg også sånn at siste uken har den høyre hånden blitt verre, og den er ikke helt god idag. Men tilbake til Jakob: Den begynner ganske greit meden hilsen, men action kommer allerede i 2.setning, og det traff:

Jak 1,2-3: "Se det bare som en glede, søsken, når dere møter alle slags prøvelser. 3 For dere vet at når troen blir prøvet, skaper det utholdenhet. "

Det er et eller annet med bibelen, plutselig setter den pekepinn på et eller annet. Og jeg tror at hvis en går igjennom prøvelser (for min del idag å ha vondt i armen), så kan en velge mellom enten å bli sur, og frustrert, og ikke noe grei å ha med å gjøre (skal tilstå at "det hender" at det er sånn for meg), eller å prøve å snu det beste ut av det. Dette er liksom så grådig grådig greit å si, men vanskeligere å gjøre noe med det. Så her har ihvertfall jeg fått dagens utfordring

PS: Hva er den lengste avstanden i hele universet?

5 kommentarer:

Eirik sa...

Halla lars.
Meget bra innlegg. Fikk, som alltid, noe å tenke på. Dette kom også midt oppi noe for min del, for tanten til pappa har kreft over stort sett hele kroppen nå, fikk det plutselig i slutten av forrige uke, og hun ligger i koma nå. Det er en av de siste søstrene til en av besteforeldrene mine. Og dette med å tenke positivt er bra i disse tider. Jeg vil si at jeg er veldig flink på det området! hehe... d vet du sikkert. tenk positivt alltid. Men når man ser over msn listen sin feks. så ser man at en god del trenger hjelp. samfunnet idag er preget av at folk bretter ut om sine plager overalt, da mener jeg ikke fysiske plager, men psykiske plager. og det irriterer meg voldsomt, for det er kun for oppmerksomhetens skyld. Det er åpenbart. og hvis de vil opp av gjørma, så kan de ikke fortsette på den måten. Tenker du negativt blir du rett og slett negativ. Tenker du positivt, blir du positiv. så enkelt er det...

Eirik sa...

forresten, jeg har laget meg en blog: http://eirikvn.blogspot.com/

ingenting omtrent enda, men det kommer.

Vi snakkes

larsk sa...

hehe. JEg tror det er viktig å være ærlig med at det går an å ha det vondt, og godt. Livet er ikke et glansbilde, og det er tøft. MEn tror det er en fordel å kunn etakle det positivt, selv om dette er grådig grådig vanskelig. Skal be for tanten din ;)

André sa...

Hei. Den lengste avstanden i universet er enten mellom mennesket uten Jesus og Gud, den lengste fysiske er fra den ene siden av melkeveien til den andre. Umulig å reise til, fordi melekveien stadig utider seg, go dermed er uendelig.

Slå meg om jeg tar feil

Ingar T. Hauge sa...

Selv holder jeg på med Samuelsbøkene akkurat nå, ettersom jeg er heller dårlig skolert i kongetida i Israels historie. Mye spennende lesning.