23 oktober, 2007

Den som har ører, HØR!

Interessant å slå ny rekord i kommentarer på under ett døgn på forrige innlegg, så prøver med et nytt idag:

Forrige onsdag svømte jeg. Jeg har lenge vært lei av å trene, men har prøvd å manne meg opp til å sette i gang. Etter svømmingen, fikk jeg en "dott" i øret, som viste seg å være det at øret ble tett av ørevoks. Og sånn ble det. Jeg fant på det geniale å prøve q-tips, men det må en aldri gjøre, for da dytter en ting lengre inn i øret. Dermed økte trykket på trommehinnen, og det var rett og slett vondt. Resultat: Hørte så og si ingenting på venstre øre, og dette var irriterende. Veldig irriterende. Jeg er glad i å høre på musikk, og i min kommende jobb er jeg helt avhengig av å høre hva folk sier. I tillegg liker jeg å være sosial. Dette gjorde at jeg ble skikkelig nedfor, og frustrert. Begynte å be for det ganske kjapt, for for min del er det naturlig å sukke til Gud med hva som ligger på hjertet mitt. På torsdag ble første tur til apoteket, kjøpte en sprøyte for å sprøyte vann inni øret, og sprøytet sikkert inn 4-5 liter, uten at det hjalp. Ba med noen i klassen på fredagen. Ingenting hjalp. Enda mer nedfor. På lørdagen bestemte jeg meg for å gå til legevakten, for å se om de hadde et sugeinstrument som jeg har sett, der de kunne suge ut ørevoksen. Ble sittende der i 2 timer uten hjelp (nedprioritert). Jeg bestemte meg da for å gå tilbake på søndagsmorgen, og stod opp kl 7. Etter kun litt under en times venting, kom jeg til. De tok en blodprøve, og legen kikket inn i øret. Han sa: "masse wax, masse masse wax", og fortalte at de ikke kunne gjøre noe med det på legevakten. Dermed måtte jeg betale 230 kr for en blodprøve og en lege som sa "masse wax". På søndag på IMI-gudstjenesten kom kunnskapsord om øreproblemer(hvis du ikke vet hva det er, så går det ut på at noen tror at Gud mest sannsynlig sier noe om at han vil helbrede øreproblemer), og jeg reiste meg. Ble bedt for, men det skjedde egentlig ikke noe mer. I mellomtiden hadde jeg puttet mye matolje i øret (for å løse opp ørevoksen). Fikk ut en del mer ørevoks på søndagen. Lot det være i fred til idag, da jeg tok en ny runde før jeg skulle på cellegruppe(en gruppe vi har i imi med menn som samles for å preike, og for å be). Tok en skikkelig spyling før, og hørte litt bedre, men fremdeles veldig dårlig. På cellegruppen ble det bedt for, og kjente at ørevoksen løsnet. Kom hjem, splte, og plutselig, etter 6 dager, kunne jeg høre noe på venstre øre, og attpåtil bedre enn på høyre. Skikkelig merkelig å kunne høre på musikk med venstre øre igjen!

Moral: Gud kan helbrede! (Kanskje stiller du deg tvilende til det. Eksisterer Gud? Kanskje vil du si at det ville løst seg opp automatisk. Uanset thva du sier og mener: Jeg vet at Gud berørte meg på en konkret måte. Kanskje går det an å bortforklare ting, men du skal være dyktig hvis du kan bortforklare alle undre som skjer i kristne kretser idag, bl.a. med minst 52 helbredelser siden 80-tallet (2004-tall), og mange andre undre, bl.a. helbredelse fra downs syndrom)
Og hva kan en lære av det? Det har je tenkt på de siste dagene. Kommer på vers der det står "den som har ører, hør!"


Og nå har vi faktisk ører, så vi kan høre.!
Og hva kan vi høre?
"«En såmann gikk ut for å så. 4 Og da han sådde, falt noe ved veien, og fuglene kom og tok det. 5 Noe falt på steingrunn hvor det var lite jord, og det skjøt straks i været fordi jordlaget var tynt. 6 Men da solen steg, ble det svidd og visnet fordi det ikke hadde fått slå rot. 7 Noe falt blant tornebusker, og tornebuskene vokste opp og kvalte det. 8 Men noe falt i god jord og bar frukt: noe hundre, noe seksti, noe tretti ganger det som ble sådd. 9 Den som har ører, hør!....

Så hør nå hvordan lignelsen om såmannen skal tydes: 19 Hver gang noen hører ordet om riket og ikke skjønner det, kommer den onde og røver det som er sådd i hjertet. Dette er det som ble sådd ved veien. 20 Det som ble sådd på steingrunn, det er den som straks tar imot ordet med glede når han hører det. 21 Men han har ingen rot og holder ut bare en tid. Når han møter motgang eller forfølgelse for ordets skyld, faller han straks fra. 22 Det som ble sådd blant tornebusker, det er den som hører ordet, men dette livs bekymring og rikdommens bedrag kveler ordet, så det ikke bærer frukt. 23 Men det som ble sådd i den gode jorden, det er den som hører ordet og forstår det. Han bærer frukt: noe hundre, noe seksti, noe tretti ganger det som ble sådd" (Matt 13,1-9.18-23)

Vil du høre? Jeg skal love deg at det er befriende! En skikkelig merkelig, men utrolig god følelse!
Hvor mye frukt vil du bære ved å høre Guds ord og gjøre etter det?

2 kommentarer:

Ingar T. Hauge sa...

Moralen er vel også like mye: Vask ørene dine, gutt:-) Godt å kunne se tilbake på slikt når det går bra.

larsk sa...

må ikke si sånt :P